If You Never Try, You'll Never Know. Kapitel 2.

Previously: 
Jag kröp ner under mitt täcke med mobilen i handen och scrollade ner för bandets Twitter. Vi hade över 50,000 följare så jag antar att vi var rätt populära. Jag såg att Callum precis tweetat och skrattade åt bilden han lagt ut. Det var en bild på mig och Jonathan när vi larvade oss med gitarrerna. Jag klickade leendes ner twitter appen och låste mobilen innan jag satte i laddaren igen och drog täcket över mig och somnade.

 


Alarmet tjöt högt i mina nyvakna öron och jag tryckte irriterat kudden över huvudet. Jag svingade med armen och lyckades stänga av ljudet och suckade lyckligt innan jag lät min kropp slappna av igen.
När jag väl slog upp ögonen igen så stod klockan på halv åtta och jag satte mig snabbt upp i sängen. Skolan började om en halvtimma och det fanns inte en chans att jag skulle hinna.
Jag gick andra året på UNI och pluggade juridik, mina föräldrars val, och litteratur, mitt eget val.
Jag slängde mig ur sängen och började gräva igenom min garderob medan jag slog ett nummer jag lagt på minnet och tryckte telefonen emot örat. Jag hoppade runt och försökte komma i de överdrivet tighta, svarta, jeansen när jag hörde ett grymtande på andra sidan luren.
"What?" sa han irriterat och uppenbart nyvaket.
"Brandon, I'm late can you give me a ride. Pretty please" bad jag och drog en band tröja över huvudet och fortsatte in i badrummet. Brandon hade hoppat av UNI redan sitt första år och valt att satsa på musiken heltid. Vilket uppenbarligen inte gått vägen än och han hade tvingats skaffa ett jobb. Men det betydde att dagar som denna, när jag försovit mig, så kunde han skjutsa mig.
"I'll be outside in ten minutes. Better be ready" sa han och la på. Jag log åt hur mycket han hatade tidiga mornar och spottade ut tandkrämen. Jag drog åt mig väskan på vägen ut ur mitt rum och skyndade mig ner för trappan. I köket satt Juliette och Mandy och väntade på att Catherine skulle laga klart deras frukost. Catherine var vårt allt-i-allo, egentligen var hon bara anställd som nanny men hon både lagade mat, städade och tog hand om flickorna. Eller ja, Juliette med tanke på att Mandy gick i skolan. Min mamma var visserligen hemma hela dagarna men hon var inte en för att leka, eller ta hand om tjejerna eller huset, så hon hade anställd Catherine när jag var nyfödd och hon hade varit här ända sen dess.
"Good morning" hälsade jag stressat och planterade två snabba pussar på flickornas huvud.
"Morning Emma, would you like some breakfast?" svarade Catherine och viftade lite med stekspaden.
"No thank you I don't have time, I'll just have an apple" sa jag och tog ett äpple ur fruktskålen innan jag skyndade vidare ut i hallen och tog på mig mina utslitna converse och skinnjacka.
"Bye!" ropade jag och slängde igen dörren efter mig.
Precis som Brandon lovat så stod han med bilen utanför och väntade på mig. Jag satte mig i passagerarsätet och log emot honom.
"Thank you for driving me and sorry for waking you up" sa jag och han började köra emot min skola.
"It's fine, I'm going out for breakfast with Leah now so it's cool" sa han och log när han nämnde sin flickväns namn. De hade träffats det året som han faktiskt gått på UNI och nu, fyra år senare, så var de fortfarande tillsammans. De var det där paret som alla ville vara, bästa vänner och älskare.
"Here we are" sa han och stannade framför den stora tegelbyggnaden.
"Thank you" sa jag och lutade mig över växelspaken för att ge honom en kyss på kinden och skyndade mig sedan in i skolan.

 

Jag suckade och blåste bort min lugg ur mina ögon samtidigt som jag försökte ta mig fram ibland allt folk i korridorerna. Mina armar kramade om mina böcker och försökte hålla uppe min växa på axeln. När jag väl kom igenom folkhavet och ut på parkeringen så kunde jag inte annat än andas ut. Jag hatade att behöva trängas, det var det värsta jag visste. Jag hoppade på bussen när den kom och kollade stressat ner på klockan som satt runt min arm, jag hade exakt en halvtimma att åka hem och äta något innan Jonathan skulle hämta upp mig för att köra mig till lokalen där vi repade med bandet.
Det var torsdag idag, vilket betydde att giget vi repat för var imorgon, vilket i sin tur betydde att detta var vårt sista tillfälle att repa våra låtar, inklusive den nya som vi efter många om och men lyckats skriva klart.
Jag klev av bussen när den stannat vid min hållplats och la ner mina böcker på bänken som stod i busskuren så att jag kunde stoppa in mina hörlurar i mina öron. Jag satte på shuffle på min lista och log när 'I Miss You' av Blink-182 började. Jag plockade upp mina böcker igen och började gå hemåt.

 

"I'm home!" ropade jag till vem som än var hemma. Jag slängde av mig väskan och placerade böckerna på stolen som stod innanför dörren innan jag började gå inåt i huset. Min mamma satt i vardagsrummet med näsan begravd i en tidning, ett modemagasin som vanligt, och Catherine stod i köket och hade börjat med maten.
"Hi Catherine" sa jag och satte mig ner vid köksön.
"Hi there, your food will be ready in a minute so you'll be done when Jonathan arrives" sa hon och vände sig tillbaka emot spisen.
"Thank you" sa jag och kollade runt i köket. Allt gick i vitt, beige och marmor bänkarna hade ett vitt och grå spräckligt mönster.
"Here you go" sa hon och satte fram en tallrik med tortellini på. Jag åt upp de snabbt och sneglade på klockan.
"Shit, he's probably already waiting for me. Thank you for the food Catherine, I'll see you tonight" sa jag och skyndade mig ut. Jag skyndade mig fram till Jonathans silvriga BMW som stod parkerad vid infarten till mitt garage. Callum satt redan i bilen och jag log emot killarna när jag hoppade in i baksätet.
"Hi boys, is Brandon meeting us there?" frågade jag dem och de nickade men såg otroligt obekväma ut.
"Hey is everything alright?" frågade jag och Callum skiftade obekvämt på sig medan Jonathan bara nickade.
"Yeah you know, just nerves for tomorrow" sa han och jag såg hur han svalde hårt, ett tecken på att han ljög.
"If you say so" sa jag och gjorde det tydligt att jag inte trodde på dem.
"Any how, what was the name of the place we're playing tomorrow?" frågade jag och Callum vände sig emot mig.
"It's at Mayne" sa han och jag log emot honom. Jonathan stannade bilen och klev ur den. Vi gjorde samma sak och gick in i replokalen.
Yay kapitel två, nu kör vi igång sakta men säkert. Berätta gärna vad ni tycker så här i början :)

Ps. om ni klickar på sångtiteln i detta kapitel, och i alla framtida, så kommer ni komma till den låten så att ni kan lyssna på den. Alla låtar som nämns under novellen kommer läggas in i en spotify lista som ni kan komma åt i menyn :)
 
/Embla, Izabella & Olivia.xx

Kommentarer


Teah

Så sjukt bra, älskar det!

Svar: Tack Teah :)
xxOlivia.
eionovels.blogg.se

Emmi

Längtar efter nästa! Så bra.

Svar: Tack Emmi, det kommer ett nytt imon :)
xxOlivia.
eionovels.blogg.se

Klara

Ååå, vill ha mer :)<3

Svar: Det kommer imon :)
xxOlivia.
eionovels.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (bara jag kan se)

URL/Blogg:

Kommentar:

Trackback







© Olivia Wahlström, Izabella Nanu & Embla Nordén Schau